7 tips voor het ontwerp van jouw beurswand of presentatiewand

Een beurswand is snel gekocht.
Maar waar het om draait is natuurlijk wat je er mee doet en hoe je er mee communiceert. Het doel van zo'n wand is meestal opvallen en de aandacht op je vestigen. Van hopelijk potentiële klanten.
Een beurswand zou je dan ook als een contact-instrument kunnen zien. Een middel om in contact te komen en gesprekken te voeren. Maar hoe ga je daar voor zorgen? Wat zet je op een beurswand, wat laat je zien en wat beter niet?

De DO's en DON'Ts als het gaat om het vormgeven en de communicatie van je beurswand.

1. Werk gróóót
Een beurswand heeft een beperkte afmeting. En toch wil je dat deze van afstand te zien en - als er tekst op staat - te lezen is. Benut daarom de ruimte op je wand en bedenk dat mensen ook in het voorbijgaan, met slechts een halve blik, moeten weten dat je er staat.

2. Wie ben je en wat doe je
In mijn boek "Scoren met je beursdeelname" ga ik uitgebreid in op wat ik de Key Exhibition Message van je beursstand noem. De belangrijkste boodschap die bezoekers duidelijk maakt wie je bent, wat je doet, en waarom je voor potentiële klanten interessant bent. Zo'n Key Exhibition Message is niet alleen belangrijk op beursstands en vakbeurzen, maar ook op een beurswand of display voor congressen, promoties of kleinere beursstands. Alleen een logo en de naam van je bedrijf op je beurswand is meestal niet genoeg. Of je moet je uitsluitend richten op (bestaande) klanten die jou al kennen. Is dat niet het geval, denk dan na over een korte pakkende tekst, slogan of pay-of die jouw doelgroep meteen duidelijk maakt waar jij voor staat.

3. Groot formaat visuals

Op de meeste beurswanden maken foto's en afbeeldingen deel uit van het design. Prima, want de juiste foto's zorgen voor attentiewaarde én ondersteunen jouw Key Exhibition Message. Ook daarvoor geldt; ze moeten groot zijn. Liever één hele grote foto dan meerdere kleine foto's.

4. Minder is meer

Minder is meer geldt niet alleen voor het aantal foto's, maar ook voor de tekst. Wij hebben vele honderden beurswanden geproduceerd met heel veel tekst. De verkoopafdeling, marketing afdeling of directie wilde dan graag het hele verhaal vertellen op de beurswand. Soms inclusief missie en visie.

Van mij mag het hoor, maar er is niemand die al die tekst leest. Daarom adviseer ik je dit niet te doen. Less=more.

5. Wisselpanelen?

Sommige van onze beurswanden bestaan uit één hele grote print op doek. Maar we hebben ook beurswanden waarbij de afbeelding is opgebouwd uit een aantal banen of panelen.
Dit biedt je de mogelijkheid om één of enkele banen te ontwerpen als "wissel". Bijvoorbeeld om een ander product te laten zien of om een andere doelgroep aan te spreken.

Hou er in dat geval wel rekening mee dat je de achtergrond van deze "wisselpanelen" niet laat doorlopen over de andere panelen. Want dat belemmert je in het later nabestellen van wisselpanelen omdat je daarbij altijd iets kleurverschil en of pasverschil krijgt. Kies daarom bij je wisselpanelen voor een afwijkende achtergrond, dan heb je dat probleem niet.

6. Iets over de (technische) kwaliteit van foto's voor beurswanden

Omdat foto's op een beurswand zo groot worden afgebeeld moet de kwaliteit ervan goed zijn. Een foto die je van een website hebt geknipt is veel te klein om goed te vergroten. Doen we dat toch dan wordt deze onscherp en kun je de pixels tellen. Gebruik dus zo veel mogelijk de originele, niet-gecomprimeerde afbeelding. Als je een klein stukje van de foto op je beeldscherm vergroot naar het formaat waarop deze straks wordt geprint, en je gaat vervolgens een meter of twee/drie van je beeldscherm afstaan, dan heb je al een hele aardige indicatie over wat je kunt verwachten. Twijfel je nog? Neem dan contact met ons op.

7. Shutterstock en andere beeld-databanken

Beschik je niet over goed beeldmateriaal, qua onderwerp of technische kwaliteit, dan kun je natuurlijk kijken of de foto van je keuze te vinden is op bijvoorbeeld Shutterstock. Pas er wel een beetje mee op, zeker als het om afbeeldingen van personen gaat. De typische "stock-foto" mensen en composities zien er vaak "nep" uit, wat afbreuk doet aan je imago.

Vragen? Bel ons!
Heb je vragen of wat het beste ontwerp of design voor jouw beurswand is, of welke beurswand nou het beste voor jou is? Neem dan contact met ons op dan helpen we je hierbij. Samen voor succes!

Vrijblijvend advies?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Samen zorgen we voor een succesvolle presentatie van jouw merk of product.