14 december 2021
Personeelstekorten beginnen in heel veel branches een serieus probleem te worden. Ze belemmeren de groei van bedrijven of bedreigen zelfs de continuïteit.
Begin oktober 2021 gaf ruim 30 procent van de ondernemers aan belemmerd te worden door personeelstekort. In juli was dit nog ongeveer 23 procent (cijfers: CBS)
Geen wonder dat alle middelen uit de kast gehaald worden om personeel te vinden.
Voor veel marketing afdelingen is de marketing niet alleen meer gericht op het promoten van het merk en het genereren van leads. Ook het aantrekken van nieuw talent en personeel maakt deel uit van de het strategische marketingplan.
Naast alle online en offline marketing activiteiten bieden ook z.g. banenbeurzen en carrièrebeurzen uitstekende kansen. Kansen om in contact te komen met potentiële kandidaten.
Naast professionele en grootschalige beurzen zoals bijvoorbeeld de Carrièrebeurs in de RAI in Amsterdam worden er ook lokaal en regionaal banenmarkten georganiseerd. Door o.a. brancheverenigingen, MBO / HBO scholen, universiteiten en (overheid) instellingen zoals het UWV en de Kamer van Koophandel. En sommige (grote) bedrijven organiseren zelfs hun eigen carrièredagen.
Als ook jij gaat deelnemen met een beursstand aan dergelijke carrièrebeurzen, dan zijn er de nodige aandachtspunten en "do's en don'ts" om rekening mee te houden.
Een van de vragen die je zult stellen is de vraag wie jouw beursstand gaat bouwen. Laat je jouw stand compleet verzorgen en bouwen door een standbouwer, of ga je dit zelf in eigen beheer doen?
Als je door een standbouwer een stand laat bouwen speciaal voor deze banenbeurs of carrièrebeurs dan mag je er op rekenen dat alles perfect voor je wordt geregeld. Je kunt dan met een mooie stand schitteren op de banenmarkt of carrièrebeurs van jouw keuze.
Ben je zelf in het bezit van een modulaire stand of beurswand, of is de stand oppervlakte op de banenbeurs of carrièrebeurs vrij beperkt qua aantal vierkante meters? Dan kun je jouw beursstand natuurlijk ook heel goed zelf bouwen. Met lichtgewicht en modulaire beurswanden en systemen is zowel het vervoer als het opzetten eenvoudig.
Het draait vooral om de vraag hoe je met je beursstand gaat communiceren met potentiële kandidaten. Ongeacht het type beursstand, de grootte van je stand en de keuze om deze zelf te bouwen of te laten bouwen. Nou is de manier waarop je met je stand communiceert bij elke beursdeelname belangrijk, bij carrièrebeurzen en banenmarkten is deze zo mogelijk nog belangrijker.
Want jouw doelgroep bestaat niet uit inkopers waarbij ratio de boventoon voert, maar uit mensen die bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling, toekomst en leven. De factor "emotie' is doorslaggevend als het er om gaat met ze in contact te komen.
Het is dan ook belangrijk te weten op basis van welke factoren potentiële kandidaten keuzes maken. Daardoor kun je hierop inspelen met je beursstand en je stand communicatie. Houdt daarbij ook rekening met leeftijd, levensfase en persoonlijke interesses. De 'zachte" factoren zijn bij het eerste contact belangrijker dan de inhoudelijke "harde" factoren zoals salaris en arbeidsvoorwaarden. Mensen kiezen voor mensen, en maar zelden voor een bedrijf.
Ook de standbemanning heeft daarbij een belangrijke rol. Het helpt als je enthousiaste collega's op je stand hebt staan met dezelfde functies als waarvoor je mensen zoekt. Mensen met wie kandidaten zich kunnen identificeren. Hiermee hebben potentiële kandidaten meestal sneller een "klik", en deze collega's kunnen meteen inhoudelijk vertellen over de functie en vragen van de kandidaat beantwoorden.
Bedenk al voor de beurs hoe je de contacten die je hebt opgedaan gaat administreren én opvolgen. Stuur iig meteen na de beurs (of liever nog, tijdens de beurs) een berichtje waarin je de persoon bedankt voor zijn of haar komst naar jouw beursstand. Start daarna, afhankelijk van het contact, eventuele vervolgacties op om verder in gesprek te komen met de kandidaat.
En leuke premium zorgt ervoor dat jouw bedrijf langer en positiever blijft hangen bij de kandidaat. Het kiezen van een geschikte premium is echter bepaald niet gemakkelijk. Denk hier dan ook al ver voordat de beurs begint over na. Bedenk ook dat veel premiums, zeker als deze op maat voor je worden gemaakt, een lange levertijd hebben omdat ze in Azië worden geproduceerd. Bespreek eventueel met een premiumspecialist je wensen.
Met een beursstand deelnemen aan banenmarkten en carrièrebeurzen biedt je uitstekende kansen om de personele continuïteit en groei van jouw bedrijf te waarborgen. Zeker in tijden van personeelskrapte. Wil je met ons van gedachten wisselen over een succesvolle beursstand aanpak hiervoor? Neem contact met ons op! Lees ook even het artikel over tips voor het ontwerp van je beursstand!
Michel Rijnberg
isyfair Nederland + auteur "Scoren met je beursdeelname"