4 augustus 2022
Je hebt besloten deel te nemen aan een beurs. Top. Een vermoedelijk uitstekende beslissing, want juist op beurzen kom je face-to-face in contact met nieuwe en potentiële klanten. En natuurlijk zie je ook weer eens je bestaande klanten “in-person”.
Maar ja, je hebt dan wel een standruimte of standaard beursstand gehuurd, de vraag is natuurlijk hoe je deze stand het beste kan inrichten? In dit artikel deel ik graag mijn kennis en ervaring met je.
Als het gaat om het inrichten van je beursstand zijn er 2 factoren die superbelangrijk zijn:
Jouw stand is één van de succesfactoren van je beursdeelname. Een stand die past bij jouw merk of
Jouw stand is een van de belangrijkste onderdelen van een geslaagde beursdeelname. Simpel gezegd kan je stand jouw beurs maken of breken, want je beursstand is een middel om in contact te komen met jouw potentiële klanten.
Het is dan ook belangrijk om met je stand de juiste boodschap en het juiste verhaal te vertellen:
Bedenk daarbij dat bezoekers op beurzen van alle kanten prikkels ontvangen. Overal is wat te zien, te horen en te bekijken. “The battle of the eyeball” zeg maar. Met als gevolg dat jouw stand maar een paar seconden de tijd krijgt om jouw boodschap over te brengen. Lukt dat niet dan is jouw potentiële klant weg. In het slechtste geval naar de concurrent.
Korte, scherpe teksten en grote afbeeldingen
Om jouw boodschap in een paar seconden over te brengen zorg je dan ook het beste voor scherpe en korte teksten. Teksten die meteen duidelijk maken wat je te bieden hebt. Ondersteun deze tekst daarbij eventueel met een of maximaal 2 grote foto’s. Goeie foto’s trekken de aandacht en helpen zo om jouw boodschap over te brengen.
Minder is meer geldt ook bij het inrichten van (mobiele) beursstands. Hoe meer tekst en hoe meer foto’s, hoe lastiger het wordt om een duidelijke boodschap over te brengen. Bezoekers gaan nou eenmaal niet uitgebreid voor je stand staan om op hun gemak alles te lezen en bekijken. Is het niet duidelijk? Dan lopen ze gewoon door.
Verplaats je daarom in de schoenen van een potentiële klant. Waar heeft deze interesse in en wat triggert hem of haar om even bij je stand stil te blijven staan?
Een goeie, heldere boodschap dus. Zorg er wel voor dat deze ook echt in het oog springt. Verlichting is daarbij belangrijk. Teveel licht heb je maar zelden, te weinig licht wel. Bespaar dus niet op de hoeveelheid spots of (backlight) verlichting
Naast de “communicatie factor” van je stand is ook de praktische kant van belang bij het inrichten van je beursstand. Houd daarbij rekening met de volgende elementen:
Meubilair
Meubels moeten qua kleur en stijl natuurlijk passen bij de uitstraling van je stand. En ze moeten ook aansluiten bij het doel dat je ermee voor ogen hebt. Zijn de contacten met bezoekers kort en zakelijk? Kies dan voor bijvoorbeeld hoge statafels en krukken. Verwacht je langere gesprekken of wil je ook met je bestaande relaties wat uitgebreider praten? Kies dan voor comfortabele stoelen of zelfs lounge meubilair.
Catering
Of je jouw bezoekers wel of niet iets wilt aanbieden zal o.a. afhangen van de grootte van je stand en het soort contacten dat je hebt. Wil je jouw klanten koffie of een gekoeld drankje aanbieden? Kies dan voor een koelkast en koffiemachine in de pantry of opslag van je beursstand. Flesjes water bedrukt met jouw logo doen het ook altijd goed.
Folders
Over wel of geen folders op de stand zijn de meningen verdeeld. Ik denk dat het in veel gevallen een prima idee is. Zorg dan wel voor een nette folderpresentatie waarbij je de folders “voor het grijpen” en in het zicht van de bezoekers hebt. En natuurlijk laat je bezoekers niet ongezien een folder grijpen waarna ze weer doorlopen. Met een folderrek creëer je een prima “contactmoment”.
Productpresentatie
Verkoopt jouw bedrijf producten die je op jouw beursstand wilt laten zien? Een prima plan. Bekijk wat de beste plek is voor jouw producten zodat deze voldoende de aandacht trekken. Denk daarbij ook aan het geven van demonstraties en presentaties. Deze zorgen voor “reuring” wat weer extra bezoekers naar je stand trekt.
Vloerbedekking
Vloerbedekking is zowel een communicatieve als praktische factor bij het inrichten van je beursstand. Vermijd de standaard grijze of zwarte vloertegels en kies als het enigszins kan voor een uitgesproken of opvallende kleur die bij jouw huisstijl past.
Planten en groen
In veel stands geven planten en “groen” net wat extra’s als het gaat om uitstraling en beleving. Het is dan ook een prima idee bij het inrichten van je beursstand om hiermee rekening te houden.
Beeldschermen (TV’s en monitoren)
Heb je aansprekende videocontent? Integreer dan een TV of monitor in je stand waar je deze content op laat afspelen. Iets wat beweegt, trekt de aandacht en goede content kan je helpen jouw bezoeker of potentiële klant te overtuigen.
Samengevat
De inrichting van je beursstand bepaalt voor een groot deel het resultaat van je beursdeelname. Besteed hier dan ook de nodige tijd en aandacht aan met bovenstaande tips.
Wij helpen je graag! Met adviezen, tips & tricks en de beste systemen om jouw beursstand optimaal in te richten. Lees ook over de voor- en nadelen van het uitbesteden van je standbouw.
Wil je meer weten of heb je advies nodig? Neem contact met ons op!
Michel Rijnberg
isyfair Nederland + auteur "Scoren met je beursdeelname"